Orgelkoraler, bd. 30 / Chorale preludes, vol. 30

Befal du dine veje
Den signede dag med fryd vi ser 
Du er, opstandne sejershelt              
Herre Gud! Dit dyre navn og ære (færøsk)
Herrens røst var over vandet
Hil dig, Frelser og Forsoner (Hoffman)                                                     
I østen stiger solen op (Ouverture à la francaise)
Lysets engel går med glans
Som markens blomst henvisner fage
Vor Jesus kan ej noget herberg finde (Pontoppidan)


NU GLÆD JER, ORGANIST OG MENIGHED
Mange af Christian Præstholms orgelkoraler har stort anvendelsespotentiale, og i år er udkommet to nye samlinger, som begge byder på stykker over nogle af de allerkendteste melodier.

Jeg må indrømme, at jeg ikke har fulgt med i alle Christian Præstholms udgivelser. Det er simpelthen svært at følge med i alle de noder, der sprøjtes ud fra Randers-organisten. Men jeg er så heldig, at jeg har fået tilsendt de to nyeste orgelkoraludgivelser og hørt dem virtuost fremført af komponisten selv på YouTube (find dem via christianpraestholm.dk).
Jeg modtog hæfterne med posten en torsdag og brugte straks tre af dem ved søndagens gudstjeneste. Præludium med dåbsindmarch blev Den signede dag (bd. 30): En enkel og iørefaldende sats med et livsaligt tema bygget på første toner i melodien. Postludium blev den smukke Giv mig, Gud, en salmetunge (bd. 29), som har en lidt større sværhedsgrad med melodi i venstre hånd og en lysende frisk modstemme i højre hånd, men den fik flere glade kirkegængere til at sige tak for musikken. Tonaliteten er meget traditionel, men vi fornemmer Præstholms personlige stil.
I Skørping-Fræer Sogne er det blevet indført i liturgien, at organisten spiller et stykke musik efter prædiken. Her brugte jeg Nu glæd dig i Herren, mit hjerte (bd. 29), en smuk sats med fire variationer. Jeg spillede et par af variationerne i et lidt langsommere tempo end komponisten selv, for at kunne svælge lidt i den romantiske kromatik. En orgelkoral, som også vil passe fint til at spille under altergang.

Der er guld at finde
Befal du dine veje (bd. 30) har fået en flot rytmisk roligt pulserende modstemme, der klæder melodien. Når mit øje træt af møje (bd. 29) er overkommelig at lære og den lyse melodi klinger i en ornamenteret solostemme nærmest i Buxtehude-stil. En skøn afdæmpet Nogen må våge i verdens nat (bd. 29) vil også passe fint i mange sammenhænge. Til påske skal jeg helt sikkert have lært Du er, opstandne sejershelt, hvor hænderne får lov at sende solstråler på melodien, som opstår som en livskraftig fanfare i pedalet.
Her er kun nævnt mine personlige tanker om brug af koralerne i vores gudstjenester her i Skørping. Der er helt sikkert mere guld af finde i de resterende satser i de to samlinger. Herfra sendes de allerbedste anbefalinger af Præstholms orgelkoraler. Og en stor tak til Præstholm for hans flotte arbejde, som giver liv til orgelmusikken, og som løfter salmemelodierne og viser dem frem, så vi kan synge med på vores fantastiske salmer:
“Lad andre kun sukke og stride, men du, som har Gud ved din side, bør bryde i lovsange ud.” (DDS 677, Nu glæd dig i Herren).
(Per Mathiasen Bach, Organist.org. januar 2025)

Så er Christian Præstholm nået til hæfte 30 i sin mammutserie af orgelkoraler til Den Danske Koralbog. Mange vil sikkert automatisk bestille den, for det er jo efterhånden velkendt at serien borger for kvalitet. Det nye hæfte omfatter 10 orgelkoraler, de fleste til meget kendte melodier, dog også en koral over den færøske melodi til ”Herre Gud! Dit dyre navn og ære” i toccata-stil.
Spændvidden er som sædvanlig stor og går fra den lette, scherzoagtige ”Lysets engel går med glans” til den klagende, kromatiske ”Vor Jesus kan ej noget herberg finde” (Pontoppidans melodi). Der er en smuk, meditativ ”Hil dig, Frelser og Forsoner” og en version af Gades ”Som markens blomst henvisner fage” med cantus firmus i pedalet. ”Herrens røst var over vandet” er en anden orgelkoral i romantisk stil. I den festlige ende kan fremhæves ”Den signede dag med fryd vi ser”, der fremstår som en lille barok koncertsats og ”I østen stiger solen op” som en fuld ouverture i fransk stil med prunkfulde, punkterede rytmer og en hurtig fugeret midterdel.
Optagelser af de nye orgelkoraler ligger på komponistens hjemmeside
(Mikael Garnæs, Organistbladet december 2024)